Aralık ayında toplanacak Asgari Ücret Tespit Komisyonu kararı, asgari ücrete bağlı birçok ödeme tutarını etkileyebilir. Çalışanların kıdem tazminatı, ihbar tazminatı ve stajyer ücretleri ile işsizlik maaşı ve doğum rapor parası, yeni asgari ücret rakamlarına göre yeniden hesaplanacak.
Piyasa beklentileri, asgari ücrete yüzde 28,4 ile yüzde 33,7 arasında artış olması yönünde. Hesaplamalar iki farklı zam senaryosu üzerinden yapıldı. İşsizlik maaşının brüt asgari ücrete endeksli olarak belirlenmesi, artış oranına göre önemli farklılıklar gösterecek.
Yüzde 28,4 artış senaryosunda işsizlik maaşının 16 bin 235 lira ile 33 bin 670 lira, yüzde 33,7 artış senaryosunda ise 17 bin 530 lira ile 35 bin 060 lira arasında olması bekleniyor. Kendi istek ve kusuru dışında işsiz kalan vatandaşlara ödenen bu tutarlar, asgari ücretle birlikte güncellenecek.
Bir tam yıl çalışma karşılığında hesaplanan taban kıdem tazminatının 42 bin 088 lira veya 43 bin 825 lira olacağı öngörülüyor. İhbar tazminatı da çalışma süresine göre değişecek; yüzde 28,4 artış senaryosunda 16 bin 672 lira ile 66 bin 690 lira arasında hesaplanıyor.
Stajyer ücretlerinin yüzde 33,7 artış senaryosunda 5 bin 630 lira ile 11 bin 260 lira seviyesine çıkması bekleniyor. Bu ödemeler, mesleki eğitim gören lise ve üniversite öğrencilerinin asgari ücretin net tutarına bağlı belirli yüzdesi üzerinden ödeniyor.
Kadın çalışanlara doğum öncesi ve sonrasında ödenen toplam 112 günlük analık rapor parasının 158 bin 932 lira veya 164 bin 868 lira olması tahmin ediliyor. Çoğul gebelik ve ek sürelerle ortalama 168 günlük ödeme için tutarların daha yüksek olması söz konusu.
Kaynak: Karar